Is er for ekte hardbarka parkrotter. En tittel som i seg selv krever mange forutsetninger for å kunne tas i bruk. Hvis du bor i Hemsedal f.eks. kan det hende du er parkrev, eller parkmygg, eller annet skadedyr i din geografiske omkrets, men jeg er parkrotte: Jeg bor nemlig i byen og kjører helst park.

Her i byen snakker folk om at de gleder seg til det kommer snø. Vel, da homie, må du glede deg lenge! For her kommer det ikke snø før etter nyttår. Her kommer det kuldegrader og kunstsnø fra kanonene, kunstsnø som hardpakkes og blir til is – og det gleder jeg meg til!

Jeg gleder meg til is- sesongen. Her i Oslo varer den fra november til januar, noen ganger lengre. Det er en periode hvor parken består utelukkende av is og stål. Inrunnet er av is, hoppene er av is og landingene er is, og det er faen meg ikke noe å klage på!

Når jeg hører folk i Oslo Vinterpark, Kongsberg eller Varingskollen klage på is og harde landinger får jeg isninger i tennene, jeg blir kraftig irritert.
– Jævla putekrigere. Is er faen meg bedre en snø. Er du skikkelig uheldig og for dump en januardag, DA er struggelen brått ekte.

Du tråkker’æ bort til heisen og når du skal ta på deg skia har du samlet opp en diger jævla klump under bootsa selv ikke en stikksag kunne fjernet. Bare det å ta på seg skia er et helvette, og du er ikke en gang i heisen! Når det er is trenger du ikke gå til heisen engang, du kan bare ta fart og skli bort, før du så kan klikke deg inn i bindingene med eaze!

Når du har kranglet lenge nok med klumphelvette og kommer deg i heisen er du allerede gjennomvåt. Den jævla snøen trenger seg igjennom selv 4 lag med bomull, et struggel som knapt kan sammenlignes en gang med den påfølgende krigen du er nødt til å starte med skibrillene dine. De er selvfølgelig ihjeldugga siden du nå er svett av kampen med snøklumpene og bindingene.

Omsider etter det som må kunne sies og ha vært en tragisk start på dagen i bakken kommer du deg kanskje til parken. Her blir det selvfølgelig ikke bedre. Mens du kriger med brillene innser du at du blir invadert på ytterligere fronter. På toppen av dette skal du nå også sloss med kombinasjonen «no poles, no speed» – det hele et inferno du selvfølgelig hadde sluppet, hvis føre var speilis og 18 minus!

Nei, parkkjøring er best når det er knallhardt.
Ta hoppa for eksempel, nå sitter du sikkert der og sier at ingenting er som å lande i pudder. Vel, da sier jeg ingenting er vel kjipere en yardsale i pudder, hvor du må krype rundt i den kalde guffa for å grave etter stæsjet ditt. På is sklir alt sammen ned til bunnen av unnarennet sammen med deg når du tryner. I tillegg er det vanskeligere å yardsale på is. En perfekt dag, med skikkelige isete landinger gir deg for eksempel muligheten til å shuffle rundt hvis du skulle slumpe til og over/under rotere. Du kan lande 90 grader uten å kante livshiten ut av deg. Bare å skli rundt, og posere din rideaway, slik at det ser ut som om det var en del av trikset- ingenting er mer 2015 en shuffle uansett.

Folk tar det med ro også, når det er is er det naturlig og kulen litt mer. Vise respekt for isen, slik isen viser respekt for deg. Du hucker ikke dubs på isen hvis ikke du har sportsdrikklogo på bøtta di!  Det gjør ingenting, for normen er at steeze er steeze, og huck er møkk. Når du har opprettet denne symbiosen med isføret kan du si at parkkjøring egentlig er tryggere på is.
Sikta er jo bedre også, når det snør ser man jo ikke en dritt heller, så da er jo sjansen for å tryne enda større!

Rails trenger vi egentlig ikke prate om, railsa lugger når det snør, og om du kommer deg til enden av det jævla røret må du gape et høl på størrelse med Grand Canyon.
Det er også en grunn til at pipen er laget av is. Pipe er forbeholdt badasses, og ekte badboys kjører på is – det har jeg jo allerede dekket med mitt snakk til nå.

Nei dere, bare å holde seg hjemme hvis det dumper i vinter. Stay cool eller stikk og kjør urban – men husk å måke trappa slik at du slipper å slæmme i den jævla snøen!

Kommentarer